در مورد ارزش غذایی ماهی بیشتر بدانید



فاطمه شفیعی، کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: مصرف آبزیان خوراکی به ویژه ماهی به دلیل وجود مقادیر قابل توجه اسیدهای چرب غیراشباع و کلسترول پایین، برخی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. و همچنین پروتئین غذایی از نظر ارزش بالاتر، جایگاه ویژه ای را در رژیم غذایی انسان به خود اختصاص می دهد.

وی گفت: گوشت آب از نظر وجود ترکیبات غذایی با گوشت سایر حیوانات خوراکی مانند گوشت قرمز (مانند گوشت گاو، گوسفند) و گوشت مرغ متفاوت است. به طور کلی قسمت خوراکی ماهی شامل 70-80 درصد آب، 15-22 درصد پروتئین، 1-15 درصد چربی، 1-1.5 درصد مواد معدنی و حدود 1 درصد کربوهیدرات است و سرشار از ویتامین های محلول در آب و چربی است. واقعیت این است که این ترکیبات از گونه ای به گونه دیگر متفاوت است.

شفیعی گفت: پروتئین یکی از ترکیبات مهم ماهیچه های ماهی است. فقدان بافت همبند، لایه پوششی فیبری، پوشش پوست روی تاندون ها، قابلیت هضم خوب به دلیل وجود رشته های عضلانی کوتاه، فقدان پروتئین ساختاری و کلاژن و الاستین هضم ماهی را تسهیل می کند و با حرارت دادن، بافت آن نرم تر از آن می شود. بافت همبند حیوانات دیگر اغلب حدود 90 درصد پروتئین ماهی در دستگاه گوارش انسان هضم و جذب می شود.

وی بیان کرد: بدون شک یکی از مهمترین شاخص های ارزش غذایی پروتئین مواد غذایی، میزان اسیدهای آمینه ضروری موجود در آن است. در این راستا پروتئین های ماهی یکی از با ارزش ترین پروتئین های با منشاء حیوانی محسوب می شوند. زیرا در مقایسه با پروتئین‌های گیاهی که معمولاً از نظر یک یا چند اسید آمینه ضروری ضعیف هستند، همه اسیدهای آمینه ضروری شامل هیستیدین، فنیل آلانین، والین، ترئونین، تریپتوفان، لوسین، ایزولوسین، متیونین و لیزین هستند که در ماهی به مقدار مناسب و نسبت بنابراین به دلیل اسید آمینه ضروری موجود در ماهی و فراورده های ماهی، ارزش غذایی پروتئین این گروه غذایی نسبتاً بالاست.

حتما بخوانید:
دانشگاه علمی کاربردی سینا

شفیعی گفت: روغن ماهی نسبت به سایر حیوانات خوراکی اسیدهای چرب با زنجیره بلند و غیراشباع بیشتری دارد. در حالی که اسیدهای چرب سایر حیوانات و گیاهان خوراکی کمتر از این مقدار است. غذاهای دریایی منبع خوبی از امگا 3 هستند، از جمله ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)، کوشگزانوئیک اسید (DHA) که به نظر می رسد کلسترول خوب را افزایش می دهد و از غشای سلولی برای بهبود عملکرد و انعطاف پذیری، جلوگیری از ترکیبات التهابی و کاهش خطر بیماری های مزمن حمایت می کند. . مصرف DHA و ماهی باعث رشد مناسب چشم، پوست، مغز و اعصاب می شود. علاوه بر این، چربی های امگا 3 به عنوان رقیق کننده خون طبیعی و عوامل کاهش دهنده فشار خون در نظر گرفته می شوند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: کلسترول ماهی های آب شیرین کمتر از ماهی های دریایی است که مصرف آن را برای سلامت انسان مفیدتر می کند و میزان آن به نوع ماهی بستگی دارد. میزان چربی در گونه های مختلف به فصل بلوغ، تخم ریزی، دما، شوری، اندازه، سن، مرحله زندگی، رژیم غذایی و زیستگاه گونه بستگی دارد. اما میزان چربی ماهی های پرورشی به شدت به غذایی که می خورند بستگی دارد.

وی گفت: غذاهای دریایی منبع خوبی از ویتامین های محلول در چربی A، D، E و K هستند که میزان آن بر اساس گونه، شرایط بیولوژیکی و فصل متفاوت است. اکثر قسمت‌های بدن که به صورت خوراکی مصرف نمی‌شوند، مانند کبد و روده، دارای مقادیر زیادی ویتامین‌های محلول در چربی در مقایسه با سایر قسمت‌ها هستند. در میان ویتامین‌های B محلول در آب، ویتامین B12 در غذاهای دریایی بیشتر است. اما مقدار کمی ویتامین C در غذاهای دریایی وجود دارد.

حتما بخوانید:
انجین آرتز

شفیعی گفت: غذاهای دریایی منبع خوبی از مواد معدنی هستند و ید و سلنیوم بیشتری نسبت به گوشت حیوانات دارند. فسفر به خصوص در ماهی هایی مانند ماهی استخوانی بیشتر مصرف می شود و بیشتر وارد بدن انسان می شود. به طور کلی این فرآورده ها منابع خوبی از منیزیم، کلسیم، آهن و فسفر و همچنین گروهی از مواد معدنی مانند ید، فلوئور، سلنیوم، منگنز و کبالت هستند که به آنها عناصر کمیاب می گویند و وجود این گروه آخر در این محصولات نشان دهنده ارزش هستند، آنها بسیار مغذی هستند.

وی گفت: غذاهای دریایی سرشار از کوآنزیم Q10 هستند. ماده ای حل کننده چربی که حدود 50 درصد آن با رژیم غذایی تولید می شود و بقیه در بدن. چند مطالعه نشان داده اند که این آنتی اکسیدان ممکن است برای سلامت قلب و عروق مفید باشد. «تورین» نیز ماده ای است که به مقدار زیاد در غذاهای دریایی یافت می شود و برای رشد چشم و سیستم عصبی کودکان مفید است و افزایش مصرف آن در کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ثابت شده است.

شفیعی گفت: مصرف غذاهای دریایی به دلیل داشتن مواد مغذی بالا می تواند نقش مهمی در تامین نیازهای غذایی انسان به مواد مغذی ضروری داشته باشد. فراوانی و تنوع مواد مغذی ماهی در مقایسه با ارزش انرژی متعادل آن به این معنی است که غذاهای دریایی به عنوان یک ماده مغذی کم انرژی برای کنترل وزن و سایر بیماری های مرتبط مناسب هستند.

البته این نکته را باید در نظر داشت که خوردن ماهی خطرات و مضراتی نیز دارد که باید با احتیاط و اعتدال مصرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort android rat duşakabin fiyatları fud crypter hack forum bayan escort - vip elit escort lyft accident lawyer html nullednulled themesKamagrasu tesisatçısıGeri Getirme Büyüsügates of olympus oynaEvde Paketleme İşi İstanbul